HAM foorum

Raadioamatörismist ja kõigest haakuvast.
Tänane kuupäev 22 Nov 2017, 01:01

Kõik kellaajad on UTC + 1 tund [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 14 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Aku, patarei, element, pomm
PostitusPostitatud: 11 Dets 2013, 01:15 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 29 Nov 2005, 19:52
Postitusi: 599
Asukoht: Rapla KO28JX
Veidi tehnilist filosoofiat ehk miks lennukid õhus süttivad

Viimastel aastatel on toimunud mitmeid ohvritega lennuõnnetusi, millede põhjustajateks pagasis asunud liitiumi sisaldavad energiakandjad. USA tsiviillennunduse amet on registreerinud juba üle sajakonna juhtumi, kus lennukite pardal toiteallikad (enamasti Li-ion akud) süttisid, suitsesid, plahvatasid või kuumenesid. Lennukite pagasite mahalaadimisel on aga sagenenud juhtumid, kus pagasi hulgast ilmub välja mõni mahapõlenud pakk või kohver. Samuti on sagenenud juhtumid, kus sülearvutid või videopleierid on lennuki pardal reisijate käes põlema läinud.

Kuigi viimased paar aastat on juba kehtinud liitiumit sisaldavate energiaallikate transpordil lennukitega erireeglid ja piirangud, tulekahjud lennukite pardal ikka jätkuvad. Juba käivad jutud, et peatselt võidakse keelustada reisijatel üldse akudega elektroonikaseadmetega lennukisse sisenemine.

Saime eile teada, et TNT lennukiga tulema pidanud liitiumakusid sisaldavat aparatuuri ei lubatud lennukisse. Nõuti täiendavaid sertifikaate ja akude tulekindlat pakendamist - pidavat juba olema selleks mingid fooliumpakendid. Kui TNT on kaubavedusid teostav, siis reisijate veoga tegelevad lennukompaniid on tänavu aasta lõpust karmistanud liitiumakudesse puutuvat aga ülitugevalt. Enam ei lubata postipagasi hulka pakke, milles sisaldub juba kasvõi üksainus liitiumaku! Viimane tähendab seda, et Hiina, USA jne internetikaubamajadest mobiile, raadiojaamu, kompuutreid ostjad peavad arvestama võimalusega, et kaup jääbki neil saamata.

Uurisin siis täna TNT eeskirju, millised puudutavad liitiumi õhuvedu. Mulle on kooliajast meelde jäänud, mis vahe on toiteelemendil ja patareil. Viimane erineb esimesest sellega, et koosneb mitmest elemendist. Näit. 12V patarei koosneb 8-st 1,5V kuivelemendist, või siis 10-st 1,2V NiMH elemendist, ja neid variante saaks veel jätkata. Mäletan veel sedagi, et akupatarei erineb lihtsalt patareist üldiselt sellega, et on taaskasutatav, st uuesti laetav. Kui nüüd aga lugesin TNT eesti k. eeskirju, siis ei saanud ma enam küll millestki mõhku. TNT alustab mõistetega:

Väljendid “liitiumaku” või “liitiumelement” viitavad TNT arvates erineva keemilise koostisega akude grupile. Grupp on neil jagatud kaheks alljärgnevalt:

1) Liitiumioonakud (kaasa arvatud liitium-polümeerakud )
2) Liitium-metallakud (kaasa arvatud liitium-sulamakud )

TNT järgi olevat viimased mitte-taaslaetavad akud (patareid), mida kasutatakse enamasti väikestes kaasaskantavates seadmetes.

Seega TNT järgi on olemas laetavad akud ja mitte-laetavad akud. Mitte laetavat akut nimetab TNT patareiks. Samas liitiumelement viitab neil akuks olemisele. Patareisid kasutatavat TNT järgi väikestes kaasaskantavates sedmetes (nagu kellad, kalkulaatorid jms). Suuremates vigurites (fotoaparaadid, moblad, sülerid, jne) aga TNT enam patareisid ei kasuta.

Heakene küll - tavalisele lihtsurelikule kama kaks - kõnekeeles pruugime tõesti, et näit. lasime kellasepal käekellale uue patarei panna. Kui aga juba lennukid süttivad - siis peaks selle teemaga ikkagi tegelema juba insenerid. Viimased peaksid aga juba teadma ka seda, et tegelikult on asjad just vastupidi. Ja, et nii elemendid, kui ka patareid, võivad mõlemad olla nii laetavad kui mitte-laetavad.

Seega - käekella sees käib reeglina just element ja sülearvutis patarei! Ja reeglina on käekella toiteelement mitte-laetav (st pole aku) ja sülearvuti aku on just patarei, täpsemalt öeldes akupatarei. 1,5V AA kuivelemendid on aga üldreeglina edukalt asendatavad ka 1,2V AA akuelementidega.

TNT reeglid siit:
http://www.tnt.com/express/et_ee/site/h ... areid.html

73! de es3ki

_________________
73! de es3ki


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 11 Dets 2013, 19:48 
Eemal

Liitunud: 21 Jaan 2007, 22:04
Postitusi: 325
Asukoht: Tallinn/Viljandi
Kas sa oma mõtted Eesti TNT esindusele ka ikka saatsid?


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 12 Dets 2013, 00:21 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
Ja kogu iroonia tipuks on nad omale ikka väga õige nime võtnud ;)

TNT (trotüül ehk trinitrotolueen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Trinitrotoluene
http://et.wikipedia.org/wiki/Trotüül


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 08 Aug 2015, 19:51 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
Teema jätkuks...

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=72076937


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 09 Aug 2015, 07:47 
Eemal

Liitunud: 12 Apr 2011, 13:28
Postitusi: 1615
Asukoht: Põlvamaa, Mammaste, KO38MC
Aastaid tagasi oli mul ühel mobiiltelefonil hommikul laadimast võttes Li-aku punnis ja vigastas ka klaviatuuri. Telefonil oli veel garantiiaeg, viisin tagasi. Mulle on senini teadmatta, mis selle põhjuseks võis olla?


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 09 Aug 2015, 11:53 
Eemal

Liitunud: 06 Dets 2006, 17:50
Postitusi: 228
Asukoht: KO29LL
Kui telefoni aku juba pisut punni läheb on targem see utiliseerida ja seda rohkem mitte kasutada.

https://www.youtube.com/watch?v=Lu4QWb8vfDg
https://www.youtube.com/watch?v=tatq8Kc ... verified=1

_________________
www.alldevicesoft.com


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 09 Aug 2015, 12:40 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
Tüüpiliselt on Li-Ion aku paisumisel kolm põhjust:

1. Ülelaadimine - riknenud laadija või laadimiskontroller, pikaks ajaks laadima jätmine sellises kuumuses nagu eelmine suvi oli vms.
2. Liiga kõrge temperatuur akus - taaskord ülelaadimine, liiga kiire tühjaks laadimine.
3. Tootjapoolne viga (ebapuhtad materjalid, viga valmistamisprotsessis, kehv isolatsioon, vilets lühisekaitse jne).

Minu mobla näiteks hakkab mulle ülelaadimise vältimiseks üsna valjuhäälselt teada andma kui laadimine on lõppenud et aitab nüüd küll ja teeb seda sellise nahhaalse järjekindlusega, et mul ei jäägi midagi muud üle kui saba seinast tirida.


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 19 Okt 2016, 17:14 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
Siia juurde musta huumorit ka natuke.

Nädalavahetusel lendas Donetskis õhku "telefon" Motorola.

http://maailm.postimees.ee/3874881/done ... e-motorola

Siit moraal - kui telefon on disainitud NiMH aku peale, ära topi sinna sisse plahvatusohtlikku Li-Ion akut.


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 13 Jaan 2017, 22:25 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
http://geenius.ee/uudis/eestlanna-kodus ... gi-telefon


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 19 Jaan 2017, 18:18 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
http://kasulik.delfi.ee/news/uudised/fo ... d=76960698

Tuleb välja, et ka need e-sigaretid kasutavad liitium-ioon akusid, nagu 18650.


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 20 Jaan 2017, 09:40 
Eemal

Liitunud: 30 Nov 2005, 07:41
Postitusi: 174
Asukoht: Peetri küla Rae vald
Muuseas, need 18650 akud on olnud kasutusel juba ca 15 aastat. Peamiselt sülearvutite akudes. Samas ei mäleta, et sülearvutite akudega oleks olnud sama palju intsidente kui praegu nende muude vidinatega. Võib olla ka et arvuti akus on laadimine vägagi kontrollitud protsess ja jälgitakse mitut parameetrit, mida lihtsamate laadijate juures praegu enam ei tehta. Samuti võib olla, et kuna nõudlus on suurem, siis toodetakse rohkem ja odavamalt ja tehakse rohkem valtsi :) Kui kellelgi vanu arvutiakusid leidub, mida enam kasutada ei saa, siis tasub lahti lammutada, paar kolm elementi ikka leiab, mis endiselt kasutatavad peale laadimist.

_________________
Erkki,
ES2DC / ES1DC
KO29JJ65


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 20 Jaan 2017, 17:43 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
Neid 18650 akusid on kahte sorti - koos kaitseelementidega ja ilma.

Siin lingil on neid kaitseelemente natuke lahatud:

http://www.lygte-info.dk/info/battery%2 ... %20UK.html

Läpakate akupakkides kasutatakse reeglina ilma kaitseelementideta akusid,
kuna seal on terve paki peale korralik mikrokontroller, mis majandab kogu seda
laadimist, pidevalt jälgib temperatuuri jne. Kui aga neid akusid kasutada ja
laadida üksikult, on oluline, et need kaitseelemendid oleksid olemas.

Ma kujutan ette, et nendele samadele e-sigarettidele, eriti odavama otsa
variantidele, hangib müüja soodsalt terve partii mingeid ilma nimeta sigaodavaid
ja ilma kaitseelementideta akusid, võimalik, et valmistamisprotsessis on ka
kasutatud ebapuhtaid materjale ja nii sellised plahvatused ongi kerged tulema.

Siin on see sama härra lammutanud natuke erinevaid 18650 akusid, mitmel
puuduvad PTC ja CID.

http://lygte-info.dk/info/batteryDisass ... %20UK.html
http://lygte-info.dk/info/batteryDisass ... %20UK.html

Üks tema hinnang : "My guess is that the first battery is made on a dedicated production line and only sold as flashlight/vapor batteries. I.e. it is neither a old battery nor second hand battery, but simply made as cheap as possible."


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 22 Jaan 2017, 22:43 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 22 Juul 2016, 09:29
Postitusi: 12
Asukoht: Tallinn
Olles ise e-sigareti kasutaja, võin täpsustuseks öelda, et enamik kasutab 18650 akusid, kuid enamik neist akudest on ka ülekoormuse kaitsega. Kuid mitte selles ei ole asi selles plahvatanud seadmes... Nimelt e-sigaretid jagunevad laias laastus kahte liiki - mehhanilised ja elektroonilised. Mehhaanilised mod-id on põhimõtteliselt toru, mille otsa ühendatakse küttekeha ja sisse 18650. Kui Ohmi seadust ei tunne, on tulemus nähtav ülaltoodud lingil olevatel piltidel ja algajatel kasutada ei soovita. Seevastu elektroonilistel mod-idel on sisseehitatud elekrooniline inverter ja pingeregulaator, mis ühendatus 18650 akuga. Samuti on enamikel integreeritud ka ülekoormus- polaarsus- ja ülekuumenemisekaitse, led-ekraan jne. Seega täiesti ohutu kasutada. Kui elektroonilises seadmes kasutada ka kaitsmega akusid, ei tohiks küll midagi hullu juhtuda.
Aga naasedes e-sigareti plahvatamiste juurde, siis 100% õnnetustest on juhtunud mehhaanilistega - taskus on päästik allavajutatuks jäänud, või siis on küttekeha lühisesse põlenud. Seega - loll on loll.
Võrdluseks mootorratastel on ju kõigil pidurid? Aga võistlusklassi söeraja tsiklitel ei ole - tuntav kaalusääst + proffid juhid. Kui nüüd mõni pühapäevasõitja saab söeka kätte, ongi tulemuseks kindel avarii.


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 23 Jaan 2017, 01:01 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
Sellesama õnnetuse kohta oli netis kirjas, et plahvatanud aku tüüp oli
LG HG2 INR18650 LiMn 3,000 mAh battery, ehk see oli INR tüüpi. Sellest
tulenevalt on kaks faktorit:

1. INR tüüpi akudel pole sees elektroonilist kaitset, elektrooniline kaitse
on ainult tavalistel ICR tüüpi liitium-ioon akudel. Juhul kui antud juhul kasutati
mehhaanilist e-sigaretti, siis oli ta küll ääretult loll, kui kasutas ilma
elektroonilise (lühise)kaitseta akut.

2. LG HG2 akusid võltsitakse. Siin lingil on ilus ülevaade, kus on ära toodud neli
LG HG2 akut ja üks neist on võltsing. Võltsingut proovitakse tuvastada erinevate meetoditega,
välise vaatlusega, mõõtmise, kaalumise, värvuse, kirjade ja markeeringu, laiali lammutamisega
jne.

https://batterybro.com/blogs/18650-whol ... 50-battery

Pole välistatud et antud juhul võis õnnetuse põhjustada võltsitud LG HG2 aku. Aga see ei vabanda
esimest punkti - et kasutati ilma elektroonilise lühisekaitseta akut.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 14 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 1 tund [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 6 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
POWERED_BY
et 3.0.10