HAM foorum

Raadioamatörismist ja kõigest haakuvast.
Tänane kuupäev 22 Nov 2018, 12:31

Kõik kellaajad on UTC + 1 tund [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 29 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
PostitusPostitatud: 31 Dets 2011, 17:49 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 30 Nov 2005, 11:34
Postitusi: 41
Asukoht: Belgia, JO20GU
Uurin teemat toiteallikate kohta välitingimustes ja leidsin mitmeid häid omadusi nii kütuse elementide(fuel cell) kui generaatorite osas.
Bensiinigeneraatoritel on veel see hea omadus, et mõnda nendest saab toita ka vedelgaasi balloonist(Propaan/butaan LPG), kui hankida eraldi toitereduktor. Analoogselt nagu sõiduautodel.

Huvitavamad mudelid tehnilises mõttes oleksid:

Honda EU 10 i ja 20i
http://www.justgenerators.co.uk/pages/HondaEU20i.htm
Model Name: EU20i
Max. Watts: 2000
Rat. Watts 240v/50Hz: 1600
12 Volt DC/Amps: 8 @ 12V
Noise Level (dB-A7m): 59 / 54*
Fuel Type: ULP
Fuel Tank Capacity (l): 4.1
Fuel Consumption (L/Hour): 0.64*
Cont. Operating Hours: 15*
Dry Weight : 21kg

low noice, light weight, 4stroke air cooled engine, output ~220/ 50Hz & 12v 8A DC

Yamaha EF1000 iS
Engine Type 4-Stroke, OHV MZ50, Air-Cooled Single Cylinder
Displacement / HP 50cc / 2.2 HP
Rated AC Output 900 Watts
Rated AC Current / Max AC Current 7.5 / 8.3
12 Volt DC Output 8 Amps
Noise Level 1/4 Load/ Full Load 47 dBA / 57dBA
http://yamahagenerators.com/yamaha_gene ... _pr_1.html

Yamaha EF 2000 iS
Displacement: 79cc
Rated AC Output 1600 Watts
Rated AC Current / Max AC Current 13.3 / 16.7
Noise Level 1/4 Load/ Full Load 51.5 dBA / 61dBA
http://yamahagenerators.com/yamaha_gene ... ifications

Champion inverter 2000
http://www.youtube.com/watch?v=ZM2vKgr- ... re=related

Kellel on häid mõtteid või kogemusi, mida võtta või mida jätta.

_________________
Tiit, 73! de es1mw
es1mw@hot.ee
________________________________
Yaesu FT920; IC7100; Yaesu VX7


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 04 Jaan 2012, 01:10 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 30 Nov 2005, 11:34
Postitusi: 41
Asukoht: Belgia, JO20GU
Leidsin Honda generaatorite üldinfo on http://power.honda.ee/index.php?m=2&l=2&n=22
Neid genesid saab lihtsalt toita ka vedelgaasi(propaan/butaan) LPG balloonist läbi vastava reduktori.
Käisin ja tutvusin Honda generaatoritega lähemalt Catwees OÜ, Tallinn Pärnu mnt. 139. Asjalikud mehed ja rääkisid kõik ilusasti ära, nii hooldus ja varuosad kui ka koormus ning cos @ teema. Oluline on ka seadmete (el. mootorite) käivitamisel tekkiv ülekoormus ja generaatori taluvus sellisele lühiajalisele(kuni 5sek) ülekoormusele. Kahjuks ei leidnud alternatiivsete, Yamaha generaatorite esindajat. Kas keegi ehk teab?

_________________
Tiit, 73! de es1mw
es1mw@hot.ee
________________________________
Yaesu FT920; IC7100; Yaesu VX7


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 04 Jaan 2012, 11:16 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 19 Jaan 2009, 22:34
Postitusi: 482
Asukoht: Viimsi.
Huvitav, kas DC (only!) väljundiga, ca 10-20A vooluga, 12V, ka on olemas?
Abiks juhuks, kui juhuslikult kaasasoleva auto aku kogemata "tühjaks tõmbad"?
Loogika selles, et enamus HAM seadmeid toimivad 12V (kui just lamplõppastme-pede ei ole :)).

_________________
ES2JT


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 04 Jaan 2012, 11:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 23 Aug 2009, 20:29
Postitusi: 780
Asukoht: Taebla KO18UW
Minu kogemus: viewtopic.php?f=8&t=1784&p=7647&hilit=generaator#p7647

_________________
Parimatega,
ES2ADF alias Pauhh
http://pauhh.planet.ee/adf


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 04 Jaan 2012, 13:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 30 Nov 2005, 11:34
Postitusi: 41
Asukoht: Belgia, JO20GU
officer kirjutas:
Huvitav, kas DC (only!) väljundiga, ca 10-20A vooluga, 12V, ka on olemas?
Abiks juhuks, kui juhuslikult kaasasoleva auto aku kogemata "tühjaks tõmbad"?
Loogika selles, et enamus HAM seadmeid toimivad 12V (kui just lamplõppastme-pede ei ole :)).

Jutt tõsi. Mina ei ole veel leidnud, kuid selle eest sain idee mis peaks täitsa toimima. Miks sellist ei toodeta? Liiga lihtne?
Ühenda(rihmaga või lihtsa siduri/muhviga) väike saemootor auto 12v generaatoriga + pisike kast või raam ja toimib ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=QQB0MON02RA

_________________
Tiit, 73! de es1mw
es1mw@hot.ee
________________________________
Yaesu FT920; IC7100; Yaesu VX7


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 04 Jaan 2012, 13:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 19 Jaan 2009, 22:34
Postitusi: 482
Asukoht: Viimsi.
...ja lisaks võiks tõsise HAM'i autos olla ka mingi ca 180-200 Ah lisaaku, mis võimalike ebameeldivuste vältimisex ühendatud sõiduki originaalelektriskeemi läbi akuisolaatori /battery isolaator/.
Seda kasutavad auto-hifi harrastajad(ma ütleksin jälle HiFi peded,sry!) oma wooferite toiteks, et tekitatud bassi-piikide korral vajalik hulk DC ampreid ikka ohutult kätte saaks.

_________________
ES2JT


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 04 Jaan 2012, 19:14 
Eemal

Liitunud: 19 Nov 2007, 17:00
Postitusi: 82
es1mw kirjutas:
officer kirjutas:
Huvitav, kas DC (only!) väljundiga, ca 10-20A vooluga, 12V, ka on olemas?
Abiks juhuks, kui juhuslikult kaasasoleva auto aku kogemata "tühjaks tõmbad"?
Loogika selles, et enamus HAM seadmeid toimivad 12V (kui just lamplõppastme-pede ei ole :)).

Jutt tõsi. Mina ei ole veel leidnud, kuid selle eest sain idee mis peaks täitsa toimima. Miks sellist ei toodeta? Liiga lihtne?
Ühenda(rihmaga või lihtsa siduri/muhviga) väike saemootor auto 12v generaatoriga + pisike kast või raam ja toimib ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=QQB0MON02RA


Pilt

Välipäeval kasutasime seda kastikest. Muruniiduki mootor + auto gene rihmaga kokku pandud. Lisaks veel väike aku et gene ergutust saaks ja bensiinipump mis suudab kanistrist mootori juurde väiksemasse paaki imeda.
Ise tegijatele veel väike nipp: bensiinipaagi kork on hermeetiline (et ei haiseks transpordi ajal) ja kui pealt kruvi keerata siis tekib väike tuulutus ava, et töötamise ajal paaki vaakumisse ei tõmbaks.

Muruniiduki mootor on üldjuhul vaiksem kui sae oma, lisaks on juba olemas automaatne pöörete reguleerimine vastavalt koormusele, pole vaja segu bensiiniga jamada ja kui krokodillidega auto aku külge ühendada on buffer mis sugune ja kannatab hetkeks ikka väga palju voolu.
Ainuke mille üle natuke nuriseda võiks on see et kui peale välipäeva kola kokku pakitud sai, siis geneka sumpa osa oli ikka üpris tuline ja pidi hoolega vaatama et midagi ära ei kärsataks.
Täitsa tööstuslik kastike, rootsikeelsed kirjad peal. Firmanime hetkel ei mäleta.


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 05 Jaan 2012, 00:37 
Eemal

Liitunud: 04 Juul 2006, 00:26
Postitusi: 32
Asukoht: Kärdla
ES5AKC kirjutas:
Välipäeval kasutasime seda kastikest. Muruniiduki mootor + auto gene rihmaga kokku pandud.
Igavesti vahva kastike. Ainult sellest ei saa aru, kuhu nad selle gene nii väikeses korpuses küll mahutasid. Sama mõte on mind mitu aastat kummitanud aga ajapuudusel pole eksperimenteerinud. Läbiroostetanud korpusega muruniidukeid vistatakse minema aga näiteks [vanemad] B&S mootorid pidavat õige hooldamise korral mitu hooldamata korpust üle elama. Ainult väide, et kuna auto genekas pole ette nähtud vertikaalselt töötama, siis pole see laagritele tervislik, on seni muret tekitanud. Samas on vanemaid "rahvaautode" pruugitud genesid, mida pole enam eriti kusagile panna, teatud asutustes vedelemas ja saab nö paari pooliku eest välja rääkida, kui ise maha monteerid. Natuke peab muidugi tutvusi olema, muidu saadetakse pimedasse kohta või küsitakse hingehinda.
ES5AKC kirjutas:
Muruniiduki mootor on üldjuhul vaiksem kui sae oma...
Seda küll. Mina pole veel trehvanud muruniidukit, mis saest rohkem lärmaks. Või pole ma vaikset saagi kuulma juhtunud. Sae hääl kostab isegi läbi metsa vähemalt kilomeetri kaugusele.
ES5AKC kirjutas:
...lisaks on juba olemas automaatne pöörete reguleerimine vastavalt koormusele...
Nojah, mul läks see plastmasslaba paari aastaga pooleks, sest terasvedru ots plastmassist hoova augus pole eriti töökindel värk. Ja siis tahab niiduk lendu minna või ei käi üldse. Aga ega genel nii palju töötunde ei kogune kui niidukil ja uus jupp maksis vist ca 100 EEKu.
Mahakantud saagidel kipub mootori ressurss otsakorral olema ja remont ei tasu ära.
ES5AKC kirjutas:
Ainuke mille üle natuke nuriseda võiks on see et kui peale välipäeva kola kokku pakitud sai, siis geneka sumpa osa oli ikka üpris tuline ja pidi hoolega vaatama et midagi ära ei kärsataks.
Sinna saab ju mingi uhke võre peale aretada.

Minu usk taastus selle koosluse proovimiseks. Tänud!


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 05 Jaan 2012, 09:53 
Eemal

Liitunud: 12 Apr 2011, 13:28
Postitusi: 1615
Asukoht: Põlvamaa, Mammaste, KO38MC
Mina viskan Audi varuratta välja ja panen sinna pagasiruumi alumisele korrusele 3 akut a´130 Ah + auto enda aku. Selle värgi saab geneka raha eest vabalt, on täiesti häirevaba ja jätkub veel tütrepojalegi kui ta ükskord raadiuamatööriks akkab. Sellest saan toita ka 0,5 kW +24V transistorvõimendit kui 2 akut järjestikku panna. Hiljem kodus aega vooluvõrgust laadida neid!
4x130Ah=520Ah!! Sellega saan ma starterireziimis välipäevale ja tagasi kahh sõita! :lol:
73! :idea:


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 06 Jaan 2012, 23:10 
Eemal

Liitunud: 19 Nov 2007, 17:00
Postitusi: 82
Gene on kohe mootori kõrval. 55A Bosh-i gene. A'la audi80 või mõne volksu pealt pärit.
Ise ehitajatele üks pisike nüanss veel- Elu on näidanud et muruniiduki mootorid ilma hooratta ülessannet täitva lõiketerata käima ei taha minna, niiet midagi peab sinna võlli otsa raskuseks ka istutama.
Pilt.

Kui juba pimedatel talveõhtutel suvise välipäevanduse ette valmistamise peale mõelda siis augustikuiseks nädalavahetuseks võib autost kõrvalistuja istme välja visata ja asemele istallida kodukootud kirjutuslaua kuhu mahub nii transiiver kui paberid(arvuti).
Pilt
Muidugi teisest küljest- Mida meie ka välipäevast teame? Ei mingeid karikaid ega medaleid, lihtsalt käime looduses ilusat vaadet nautimas, mõned sided paberile ja kui isu täis saab siis pillid kotti ja õhtuks sauna.
Pilt

Nüüd sai vist küll teise mehe kütuseelementide teemat lammaste piltidega piisavalt risustatud, edaspidi püüan asjalikum olla.

Edit: Einarile- Kõik siin ilmas ei ole müügiks. 9 aastat rooste, nõukogude masina hingeelu, vandaalide ja viimasel ajal ka ajanappusega võitlemist teevad sapikust müüdamatu põhivahendi.


Viimati muutis ES5AKC, 07 Jaan 2012, 08:01, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 06 Jaan 2012, 23:23 
Eemal

Liitunud: 12 Apr 2011, 13:28
Postitusi: 1615
Asukoht: Põlvamaa, Mammaste, KO38MC
Kustkohast sellise kollast marki uunikumi välja kraapisid? :o MÜÜ MULLE ÄRA!? :P
50 78 385


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 07 Jaan 2012, 00:56 
Eemal

Liitunud: 30 Nov 2005, 08:22
Postitusi: 34
Tsiteeri:
4x130Ah=520Ah!! Sellega saan ma starterireziimis välipäevale ja tagasi kahh sõita!


autoakust ei saa sa pooltki seda elektrit kätte, mis ampertundide järgi saama peaks. Ma olen kümmekond aastat otse akudelt (tagavara)toitnud (DC-UPSid, Online-UPS'id) igasugu väikese voolutarbega seadmeid mobiilimastides ja katsetanud ka kuni 200Ah autoakudega. Tegelikult saab ideaaltemperatuuril, praktiliselt uuest autoakust kätte umbes kolmandiku sellest elektrist, mis peaks. Lisaks sellele, et Ah numbrites on üksjagu õhku, on probleem veel selles, et autoaku on disainitud 600A võtmiseks 10min jooksul, mitte 10A võtmiseks päevade jooksul. Kogu see ebaproporstioanaalselt "jäme" ehitus seal sees on väikeste voolude puhul väga ebaeffektiivne. Geelakud (sellised, nagu UPS'ides kasutatakse) on oluliselt sobivamad. Nendega ei käivita muidugi autot kuigi kaua ja suurte eksemplaride puhul löövad nad rahakotti tuntava augu. Kuni 40Ah "hiinakad" on enamvähem hinnaga, aga edasi on nagu loterii - liiga suur osa lõpeb juba enne esimest aastat.

Autoaku(d) on muidugi kiire ja odav häkk. Hammide üritused üldiselt ei kesta päevi või nädalaid, niiet asja ajab ta ära. Ka meil on siin mitu erinevat generaatorit hädajuhtudeks, kuid viimasel ajal ei viitsi keegi neid kohale vedama hakata. Tegime paar suurt sangadega akukomplekti, mis on pidevalt täisautomaatse laadja küljes ja kui kuskil on pikem voolukatkestus, siis veetakse need kohale. Saab tõsta siseruumidesse, peab 8-12 tundi vastu, minu puhul on oluline ka see, et pinget saab eemalt jälgida ja ei pea ka kohe ära tooma või seisma panema minema kui elekter tagasi tuleb. Genekas on must, lärmakas, ebatöökindel jne, kuid mõnel juhul muidugi asendamatu.


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 07 Jaan 2012, 10:31 
Eemal

Liitunud: 12 Apr 2011, 13:28
Postitusi: 1615
Asukoht: Põlvamaa, Mammaste, KO38MC
Jah, Sul on üldiselt õigus. Akuvärk on ikka akuvärk ja kõikide kaasnähtustega tuleb sellise toite puhul juba ette arvestada.
Aga hiljutise tormiga elektrikatkestuse puhul sain ma 55 Ah (uue, laetud) akuga 2 päeva eetris olla, no ikka päris palju sai mulisetud iga päev, ka õhtuti 160m peal. Siis aga hakkasid mehed ütlema, et signaalitugevus kipub ära vajuma. Kui asja kontrollima hakkasin, oligi aku peaaegu tühi. Automaatlaadijal põles aga roheline tuli vahvasti edasi ja minusugune lihtsameelne uskuski, et kõik OK! :) Niipalju siis hiljutisi kogemusi akuga.

Sakslastel olla aga juba II Maailmasõja ajal olnud sellised jalgratast meenutavad generaatorid, kuhu siis soldat selga istus ja vändates elektrit tootis. Laadis siis akusid ilmselt? Mu lapsepõlvekodu külas elas üks mees, Rihma Jaan, vot tema tegeles juba tollal selliste värkidega. Aastad olid 1959...1964 kui meie (Arramäe) külas veel elektrit polnud, aga Jaani talus oli. Autopirnide ja akuga. Käisime seal laupäevaõhtuti raadiot kuulamas (see oli saade "Laupäevaõhtu kõigile" kui mu mälu ei peta?).
Jaan oli väga huvitav mees, tegi ise igasugu akusid klaaspurkidesse ja tõi ka esimese Moskvitshi 400 meie külla. Seda andis ta ka mulle korra proovida. Väga vahvad mälestused on nendest aegadest. Me olime Jaaniga suured sõbrad.
Olgu muld talle kerge.
73!


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 07 Jaan 2012, 17:07 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 20 Veebr 2010, 19:06
Postitusi: 1375
Asukoht: KO29IJ
ES6EI kirjutas:
Sakslastel olla aga juba II Maailmasõja ajal olnud sellised jalgratast meenutavad generaatorid, kuhu siis soldat selga istus ja vändates elektrit tootis. Laadis siis akusid ilmselt?

Toideti otse saatjat ja laeti ka akusid, kui saata polnud midagi vaja. Toide oli saatjatele ka vibraatortoiteplokid või umformerid (mootor+generaator), mida toideti läbi selle vändatava generaatori.

Paar pilti ka.

http://www.desyatnik.com/images/photos/ ... power2.jpg
http://www.desyatnik.com/images/photos/ ... _power.jpg
http://www.desyatnik.com/images/photos/ ... _se5_3.JPG
http://www.desyatnik.com/images/photos/ ... h_funk.JPG

Viimast pilti vaadates - välipäevale naised/lapsed kaasa?


Üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: 07 Jaan 2012, 17:38 
Eemal

Liitunud: 12 Apr 2011, 13:28
Postitusi: 1615
Asukoht: Põlvamaa, Mammaste, KO38MC
Väga vahvad pildid!! Ja väga hea idee! Tänapäeva tingimustes ketaslõikaja ja keevitusega torujuppidest sellise (teeks kokkukäiva!) raami kokkukeevitamine on käkitegu. Igasugu generaatoreid ja ülekannete variante on minul juba terve hunnik kogunenud (tuulegeneraatorite tarbeks).

Inimese (jalgade) võimsuseks loetakse u. 0,4 Hj, so. siis ca 300W. Kui tarbida 14V pinget, suudaks inimgeneraator anda siis u. 20A. Arvestades ka generaatori ja ülekannete kasutegurit võiks (pikemaaegsel tarbimisel) jutt olla 200W-st elektrivõimsuset. Kui LL saatja kasuteguriks võtta 0,5, saaks 100W antennivõimsusega töötada küll isegi ilma akuta! :)

Naesed-lapsed välipäeval eetrisse - miks mitte! :D Aga miks mitte ka laupäeval/pühapäeval eetris meestele sõna sekka ütlema!? :o
Minu prouakene tahab juba ammu kõiki neid onusid oma silmaga näha, kellega ma siit kapitagant aeg-ajalt juttu ajan.
Ta hästi ei usu siiamaani, et teisigi selliseid hulle on olemas kui tema väljavalitu.
73! :)


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 29 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 1 tund [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
POWERED_BY
et 3.0.10